Jump to content


Dragi forumaši,

TOYOTA club Serbia forum će ostati aktivan i funkcionalan do daljnjeg.
Forum će raditi normalno bez ikakvih prekida u kontinuitetu.

Dobrodošli na forum!

P.S.
Nakon registracije, napravite novu temu u sobi Parking kako bi ste se predstavili. Tada otključavate pristup svim ostalim sobama i temama foruma.

Photo

Zvaničan stav LLumar folija u Srbiji povodom novih procedura za atestiranje auto-folija

Auto folije zakon stakla atest auto-folija srbija procedura folija pravilnik

  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Mr Nebojša

Mr Nebojša

    TcS Team

  • Validating
  • PipPipPip
  • 2981 posts
  • LocationČačak
  • GT86 & Celica GT4

Posted 28 October 2015 - 17:26

Zvaničan stav LLumar folija u Srbiji povodom novih procedura za atestiranje auto-folija
28 Okt, 2015
 
llumar.jpg
 

U predhodnim danima po novinama i u drugim medijama u Srbiji objavljen je veliki broj informacija, ili bolje rečeno dezinformacija, u vezi koristnosti, postavljanja i korišćenja auto folija. Kao predstavništvo svetski poznatog proizvodjača „LLumar" folije koje je prisutno u Srbiji od 2002. godine želimo pomoći da se razjasni nekoliko dilema u vezi korisnosti specijalnih i kvalitetnih folija.

U dosadašnjim člancima medija dosta često su objavljene nepotpuna, ponekad i nestručna tumačenja koja zbunjuju i proizvodjače i korisnike folija. Ovim putem želimo sa stručnog aspekta da razjasnimo osnovne funkcije kvalitetnih folija čije je korišćenje odobreno u zemljama EU.

 

* Postavljanje folija na auto-stakla definisano je članom 72 Pravilnika o

2012. godine donet je Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima koji je stupio na snagu 25.04.2012.

Prema ovom Pravilniku dozvoljeno je zatamnjivanje svih stakala iza stuba bez ograničenja, dok je zatamnjivanje prednjih stakala dozvoljeno do 30%, a prednje vetrobransko staklo nije dozvoljeno zatamnjivati.

Korišćenje folija i u zemljama EU je u skladu sa EGB 43 pri Ujedenjenim Nacijamama. Po navedenim pravilima prednje vetrobransko staklo (šofer šajbna) ne sme se naknadno zatamniti. Bočna stakla u ravni vozača mogu se obložiti sa folijama do 70 % propuštanja sunčevih zraka i svetla tj. 30% zatamnjenja. Iza "B" stuba automobila stakla mogu se bez ograničenja zatamniti pod uslovom da automobil ima retrovizor sa obe strane. Uglavnom to je bila primenjena praksa i u Srbiji. U Srbiji do promene je došlo od septembra meseca ove godine kada je donet Pravinik o dopuni pravilnika o ispitivanju vozila. Time je definisano da se folija smatra prepravkom vozila i da mora proći istu proceduru atestiranja kao kada se ugradjuje TNG, kuka ili duple komande.

 

Ovaj pravilnik se primenjuje i retroaktivno i obavezuje vlasnike vozila da na nadležnim tehničkim pregledima izvrše kontrolu o tehničkoj ispravnosti već postavjenih zaštitnih folija iako poseduju inostrane ateste za to. To naravno iziskuje dodatne troškove i vreme za vlasnike automobila. Predvidjeni  troškovi za otvaranje postupka provere kvaliteta iznosi će oko 12.000,- dinara, zatim treba zvanično tražiti odobrenje od proizvodjača automobila ili preko njegovog ovlašćenog distributera saglasnot za postavljanje folije. To takodje košta do 15.000 din. Sa ovim nametima vlasnici automobila će se znatno više opteretiti nego vlasnici automobila u EU gde je atest u većini zemalja besplatan. Od zemalja u kojima se naplaćuje, najskupljiji je u Sloveniji i iznosi 31 eur. Primena novih pravila u mnogome će odvratiti vozače da ugrade folije na svoje vozilo, a one koji su to već uradili staviće u nezgodan položaj.

 

Takodje su u problemu i vlasnici vozila su uradili uvoz vozila sa već atestiranim folijama u inostranstvu.

 

Vozači i vlasnici vozila koji su svaki dan izloženi opasnim sunčevim zracima neće moći da izdvoje skoro prosečnu platu da plate dodatne troškove za postavjanje i kontrolu zaštitnih folija. Neće gubiti vreme od skoro mesec dana dok će od proizvodjača automolbila dobiti adekvatnu dozvolu za postavljanje. Ovo sve dovodi do otežavanja već dovoljno teške ekonomske situacije. Veliki broj vlasnika vozila sa folijama će faktički morati da uklone to što su platili i što je bilo po svim propisima u trenutku ugradnje, dok će smanjenjem obima posla preduzetnici serviseri i njihovih nekoliko stotina specijalno obučenih ljudi ostati bez posla. A oko 3o.ooo vozača će negodovati i ostati u zabludi koja pravila važe a koje ne, i zašto odstupamo o pravila zemalja članica EU.

 

U potpunosti smo saglasni sa stavom Ministarke gospodje Mihajlović da je cilj primene novih pravila obezbedjivanje uslova opšte sigusnoti svih učesnika u saobraćaju te da se nekvalitetne (neatestirane) folije trebaju skinuti sa prednjih staklenih poršina automobila. To jeste u skladu sa Evropskim pravilima.

 

Ali nije i cena provere. Navedene odredbe pravilnika pogadjaju i one vlasnike automobila koji su na svoje automobile postavili atestirane folije sa providnošću koja je u skladu sa Evropskim normativima. Za njih takodje važe dodatni nameti bez obzira na činjenicu da su oni postavili već atestirane folije zbog zaštite svog zdravlja, svoje dece i svojih saputnika od štetnih sunčevih zraka, koji su mnogo pojačani u poslednjih nekoliko godina. Dosadašnja praksa je potvrdila i to da pravilno postavljena kvalitena folija umesto da šteti koristi i opštem raspoloženju vozača, samim tim i bezbednosti učesnika u saobraćaju.

Primera radi "Llumar " folije minimum 99 % obezbedjuju zaštitu od štetnih sunčevih zraka, a to fabrički zatamnjena stakla ne garantuju. Na taj način pružaju veću zaštitu od kožnih i oftalmoloških bolesti. Naše folije do 70 % odbiju toplotu sunčevih zraka i na taj način umanjuju i unutrašnju temperaturu vozila, a ujedno povećavaju stepen koncentracije vozača. Na testovima je pokazano da je reakcija vozača u vozilu sa folijama na prozorima daleko bolja u odnosu na vozače u automobilima bez folija.

 

Sa aspekta bezbednosti folije takodje dosta štite prilikom udesa jer sprečavaju rasipanje sitnih komada stakla koji bi mogli dodatno da povrede putnike. A utvrdjeno je da se u slučaju potrebe staklo sa folijom može lako izbiti iz rama.

 

Kvalitetne atestirane folije poput " LLumar" folija imaju sve atribute koji su pokazali da poboljšavaju bezbednost u saobraćju , udobnost vožnje i bezbednost putnika u automobilu sa umanjenim štetnim posledicama sunčevih zraka. Predpostavljamo da državi Srbiji nije cilj bespotrebno i dodatno opterećenje vlasnika automobila i ugrožavanje jedne vitalne preduzetničke delatnosti u kojoj je zaposleno više stotina radnika.

 

NAŠ CILJ JE da na bazi naših dosadašnjih iskustava u zemljama članicama EU nadležnim organima u Srbiji prenosimo pozitivno primere zakonodavnih i drugih rešenja ovog vitalnog problema u interesu države i korisnika zaštitnih folija, i da smanje namete za folije koje ateste već poseduju. Zato u ime Nezavisne Evropske Asocijacije Proizvodjača Folija „EWFA” iz Brisela čiji smo i član tražimo da uspostavimo kontakt sa nadležnim organima u Srbiji. Namera nam je da podelimo naše znanje i iskustvo sa nadležnim organima u Srbiji sa ciljem da se nadje adekvatno, bezbolno rešenje u interesu države i korisnika zaštitnih folija. Ubedjeni smo da veliki broj vlasnika vozila koji su ugradili zaštitne folije sa nama zajedno mogu biti garant da postavljene kvalitetne folije ne ugrožavaju već poboljšavaju kvalitet vožnje i zaštitu svih učesnika u saobraćaju.

 

Zoltan Barat

LLumar Srbija / Barat - Promet doo



#2 matori

matori

    Advanced Member

  • Forumaš
  • PipPipPip
  • 2064 posts
  • LocationŠid
  • Toyota Yaris 1.5VVT-i TS

Posted 29 October 2015 - 00:23

Znam iz ličnog iskustva da u Hrvatskoj, koja je isto u EU, za zadnja stakla ne trebaju nikakvi atesti i posebne dozvole. Svima nama je jasno da se ovim novim merama namerava popuniti penzioni fond i druge rupe jer nam je država u totalnom rasulu i ekonomija skroz propala. Jadno je to što se opet "kuća gradi od krova" , a ne od temelja i umesto da se otvaraju radna mesta kako bi se popunjavale rupe u državnom budžetu naši političari jednostavno smišljaju načine da otmu ( ali bukvalno otmu ) sve što mogu od naroda. Ovaa nova dopuna zakona neće uroditi plodom jer će sigurno 99% ljudi skinuti postojeće folije ( ja među prvima ) jer nisu ludi da daju tolike novce na nešto što u praksi i realno vredi i do 10 puta manje. Na bisere naše države mogu samo reći - žalosno !



#3 mare.gyk

mare.gyk

    Member

  • Učlanjen
  • PipPip
  • 130 posts
  • LocationPancevo
  • Toyota celica vvt-i

Posted 29 October 2015 - 02:04

hah, ja taman planiro da ugradim folju definitivno odustaje,za sad. Tuga od drzave, dali ce nekad doneti zakon neki, da narodu bude lakse, a ne da mu deru kozu.



#4 mahatma

mahatma

    Advanced Member

  • Učlanjen
  • PipPipPip
  • 1653 posts
  • LocationNovi Beograd
  • Honda Jazz 1.4 LS

Posted 29 October 2015 - 08:40

Ne naravno, zasto si to pomislio

#5 laki72

laki72

    Advanced Member

  • Forumaš
  • PipPipPip
  • 1360 posts
  • LocationBelgrade
  • Toyota Auris, Mitsubishi Galant, Punto classic

Posted 29 October 2015 - 11:35

Dobro, svima su jasni motivi nasih pretstavnika drzave.
Mada, istini za volju, ovde se u celoj proceduri mnogo vise pune dzepovi privatnih lica, nego drzave.

Al sta da radimo u sledecem slucaju.
1. primer:
Imate automobil sa zatamnjenim zadnjim i zadnjim bocnim staklima u 100% i prednja u nekom procentu koji vam je nepoznat, jer ste automobil kupili na placu vozila iz uvoza.
To ste uradili pre 4-5 godina, redovno registrovali i sad ste najednom u problemu, jer se "pravilnik o dopuni pravilnika" sprovodi retroaktivno !!!?
I nista lakse nego skinuti folije.
Primer 2:
Imao sam Opel Manta GSi 1987 godiste radjenu za svajcarsko trziste sa 'tada' svom dodatnom opremom, koja je izmedju ostalog ukljucivala i 'bronzana stakla' cije zatamnjenje je po mojoj slobodnoj proceni prelazilo 40-50%
Da nnovi vlasnik skine folije
Ali sta ako nisu folije u pitanju???
Sta onda da radi?
Da trazi potvrdu od Opela za vozilo proizvedeno pre skoro 30 godina u fabrici u Belgiji, koju je u medjuvremenu zatvorio???
Da kupi druga stakla za vozilo??? Gde???

"Da ih potopi u varikinu, mozda izbele" ;)

Primer 3
Pocetkom 90-tih je na Vozdovcu postojala radionica za zatamnjivanje stakala koja nije lepila folije vec je posao odradjivala u kadama po principu elektrolize.
I sad 25 godina kasnije 'neko' vam trazi 'potvrdu' o tome???
Kakav atest da mu donesete???

Zastoooo???

Zato sto nepismeni i glupi pojedinci, sa kupljenim diplomama donose odluke, uredbe pa i zakone, ne razmisljajuci o posledicama???

Jesu li igde u zakonu spomenuli cinjenicu, da su na vozilima danas uglavnom 'tonirana' stakla vec u najjeftinijoj fabrickoj varijanti?

Oce li na osnovu ovakve glupe, jadne i idiotake uredbe terati i vlasnike vozila na kojima nije vrsena nikakva naknadna intervencija da rade nekakve 'ateste', jer cinjenica je da njima takodje nije upisano u saobracajnu ???

Banalizujem, ali sa ovakvim pristupom kakav je u nasoj zemlji sta drugo preostaje???

Jer, ako cemo po slovu zakona (pravilnika) bilo koja Dacija, Auris, Zastava 10, Escort, pa i corolla E90 moze biti iskljucena iz saobracaja od strane "momaka u plavom"!!!

#6 matori

matori

    Advanced Member

  • Forumaš
  • PipPipPip
  • 2064 posts
  • LocationŠid
  • Toyota Yaris 1.5VVT-i TS

Posted 29 October 2015 - 12:50

@Laki - u potpunosti se slažem, a najviše oko toga da "nepismeni i glupi pojedinci, sa kupljenim diplomama donose odluke, uredbe pa i zakone, ne razmisljajuci o posledicama" !  To je naše breme već 25 godina u nazad i zato nam i je ovako. Pametni sa diplomama stečenim regularnim putem su napolju i tamo su visoko cenjeni i poštovani, a nama ostaju ovakvi , bukvalno rečeno, kreteni da nam kroje kape. 



#7 Milos CTS

Milos CTS

    Racing Crew & TcS Team

  • Moderators
  • PipPipPip
  • 9357 posts
  • LocationBeograd
  • Corolla E123 (2zz-ge) TSn

Posted 29 October 2015 - 13:59

Forum je otvoren i da bi izbegao bilo kakvu neprijatnost, zamolio bih po ne znam koji put
da se pridržavate POLITICI NIJE MESTO NA OVOM FORUMU



#8 laki72

laki72

    Advanced Member

  • Forumaš
  • PipPipPip
  • 1360 posts
  • LocationBelgrade
  • Toyota Auris, Mitsubishi Galant, Punto classic

Posted 29 October 2015 - 15:03

Milose, razumem tvoju 'strepnju', ali nije rec o politici.
Niko ne krivi niti jednu stranku, vec nesposobne pojedince, kao i organizovani kriminal koji radi u sprezi sa njima.
Kada jedna PRIVATNA institucija ima 'monopol' za izdavanje nekog dokumenta, a upravo je ona ucestvovala u donosenju pravilnika, onda se to treba nazvati pravim imenom.

I dok su nam masinski i saobracajni fakulteti na tankom budzetu, privatno lice trlja ruke od svakog vozila i vecine atesta u nasoj zemlji.
Kriminal, sta drugo?
(Rekao ja moj stav, a ne stanoviste TCS)

P.S. Naravno, ako smatras da ovaj i moji prethodni postovi na bilo koji nacin ugrozavaju dalji rad foruma, nemam nista protiv da odmah budu obrisani.

#9 matori

matori

    Advanced Member

  • Forumaš
  • PipPipPip
  • 2064 posts
  • LocationŠid
  • Toyota Yaris 1.5VVT-i TS

Posted 29 October 2015 - 19:27

Miloše, nije reč o politici. Problem je u tome što zakone određuju ljudi koji nemaju pojma o poslu koji rade. Na žalost sve je to povezano sa politikom i od toga se ne može pobeći. U mom gradi ima jedan saobračajni inženjer i radila je svoj posao kako treba. Nije bila politički aktivna i to je smetalo nekima. Ukinuli su to radno mesto i žena je dobila otkaz. Posle su vratili to radno mesto i zaposlili čoveka sa srednjom školom (ako se ne varam poljoprivrednom) da on brine o sigurnosti saobraćaja u gradu i opštini. Pošto ne zna kako da se postave znakovi u ulicama, doneo je solomonsko rešenje i u nekih 70% ulica je uklonio znakove i važi pravilo desne strane. Možete svi predpostaviti koliko sudara je u gradu i koliko stakla na svakoj malo prometnijoj raskrsnici. Grad je od 20 000 stanovnika. Ovo oko folija i drugih dorada isto tako donose odluke ljudi koji nisu kompetentni i nemaju pojma o čemu pričaju i šta odlučuju. Kada su uveli da svetla moraju biti upaljena stalno , i danju i noću i leti i zimi , kod Alvirovića u emisiji je bio proračun koliko će država više zaraditi na porezu od prodanih sijalica i akumulatora jer će se više kvariti i više prodavati. Jednostavno čovek posle ovakvih gluposti pukne i mora reći neke stvari. Na našu žalost te sve zakone donose ljudi koji su preko veze( većinom političke) došli na položaje na kojima su i to je jedina crta koja spaja politiku sa ovim komentarima. Kako Laki kaže , niko ne spominje nijednu stranku ili nešto slično. Ceo sistem se spominje koji sve ove gluposti izmišlja samo da bi punio džepove i sve to preko nas normalnih ljudi. Isto kao i Laki mislim da ovi komentari ne petljaju sa nekim nedozvoljenim stvarima ,ali ako vi admini smatrate da nisu na mestu , slobodno obrišite. Nema ljutnje ili rasprave oko toga, poštujem vaše odluke i vi određujete granice na forumu. 



#10 MikSa

MikSa

    Advanced Member

  • Učlanjen
  • PipPipPip
  • 2168 posts
  • LocationZvezdara
  • TOYOTA COROLLA GTI AE92 4AGE REDTOP SMALLPORT

Posted 29 October 2015 - 20:06

mozemo mi ovako do beskonacnosti komentarisati,ali sta je tu je njihova protiv nase je uvek jaca i tako je bilo i bice. mi sto mlatoimo praznu slamu od tog nema nista. mozemo samo da pisemo i diskutujemo i tako gubimo vreme. jer svi ce sutra ici na te tzv ateste. niko sigurno nece od nas otici ispred vlade i skupstine da protestvuje sto je takav zakon donesen./ ni meni prvom to nije drago jerja isto kao i mnogi ima foliju sto bi se reklo sa >buvljaka> koju prvi necu otici da atestiram jer mi nepada napamet da dajem tolike pare na takvu glupost,lakse mi je da je skinem a ko hoce na atest nek izvoli. zakon je donesen i protiv njega se nemoze a na nama je da bira sta bi pre,da se lati sprava za skidanje folije ili da kesira neciju mesecnu platu za tu glupost. i nekukaj  te sami ste birali ove kako kazete nepismene politicare koji kroje ovakve zakone ;)







Also tagged with one or more of these keywords: Auto, folije, zakon, stakla, atest, auto-folija, srbija, procedura, folija, pravilnik

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users